PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 512

PHP Warning: Illegal string offset 'membergroupids' in ..../includes/functions.php on line 441

PHP Warning: Illegal string offset 'membergroupids' in ..../includes/functions.php on line 443

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 452

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 509

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 512

PHP Warning: Illegal string offset 'membergroupids' in ..../includes/functions.php on line 441

PHP Warning: Illegal string offset 'membergroupids' in ..../includes/functions.php on line 443

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 452

PHP Warning: Illegal string offset 'usergroupid' in ..../includes/functions.php on line 518

PHP Warning: Illegal string offset 'userid' in ..../includes/functions.php on line 518
فوت علينا بكره - روايات 2
العودة   روايات 2 > ~~ اقرأ أونلاين ~~ > إطلالات أدبية ساخرة > مجدي صابر

آخر 10 مشاركات
دستور العشق           »          أنثى تتجدد لذتها (قصيدة تكتبها انت)           »          سلسلة فانتازيا كاملة بلا باسوورد وعلى الميديا فاير           »          عيناها (حوارية مُرصّعة بالشعر)           »          العدد الجديد.52.ايام الكونغو.سلسلة سفاري           »          الوداع - رجل المستحيل - 160 - العدد الأخير - طبعة المؤسسة العربية الحديثة + طبعة دار دياموند بوك           »          ::.. سحر عينيكِ ..::           »          فادية..قصة قصيرة بقلمي           »          أعمال الكاتبة أجاثا كريستى           »          تحميل فوتوشوب 2018 للكمبيوتر عربي

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 23-10-2009, 02:50 PM
الصورة الرمزية همسة امل
همسة امل همسة امل غير متواجد حالياً
كاتبة

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

التميز البرونزى  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: مصرية مغتربة في الرياض
النوع: أنثى
المشاركات: 2,910
نقاط التقييم : 2962
Talking فوت علينا بكره



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



كنت دائما اثق ان التجارة و العمل الحر فيهما المكسب الكبير .. و كان لابد من تسوية معاشى لكى اتكمن من ممارسة العمل الحر و أتحرر من روتين الوظيفة الحكومية فاتجهت الى ادارة المعاشات و وقفت فى طابور طويل و عندما حان دورى لتقديم الاوراق المناسب تأملنى الموظف المسئول من تحت نظارته السميكة و شاربه القصير يتلاعب من تحت انفه .. و سترة بذلته تكاد تشى ان صاحبها يتاجر فى زيت التموين بعد الظهر ..فلما تفحص طلبى رمقنى بنظرة غاضبة و سألنى : انت عاوز تسوى معاشك ليه ؟
فأجبته صانعا ابتسامة ودود على وجهى : علشان اشتغل اعمال حرة
فصاح بى : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم .ز بقى حد يسيب الحكومة و يشتغل اعمال حرة ده على رأى المثل ان فاتك الميرى اتمرغ فى ترابه .. افرض يا اخى ان اتوبيس خبطك أو داس عيك ترماى .. مين حيصرف على ولادتك و انت مش موظف ؟!
كتمت تشائمى و غيظى و قلت له : الاعمار بيد الله .. المكتوب هنشوفه
فنظر لى مشمئنطا و قال : طب فوت علينا بكره
ـ ليه ؟
ـ علشان مواعيد العمل الرسمية خلصت خلاص من دقيقة و نص
فكتمت غيظى و غادرت المكان .. و عدت فى اليوم التالى لأكون فى اول الطابور و لكنى وجدت ستة عشر شخصا قد سبقونى الى المكان قضى نصفهم الليل حاجزين فى اول الطابور .. فلما حل على الدور فى منتصف النهار بادرنى الموظف المسئول بنظرة كراهية قائلا :
استنى مكانك .. انا رايح اصلى الضهر و راجع حالا
و لكنه لم يرجع .. فلما سألت عنهة فى كل الادارات اخبرونى انه اعتاد ان يصلى الظهر فى طنطا ايام الخميس و يعود بعد صلاة العصر !
و فى السبت التالى كنت اول الطابور .. فحدجنى بنظرة متشائمة قائلا :
اصطبحنا و صبح الملك لله قدمت له اوراقى صامتا .. فألقى عليا نظرة ساخرة ثم قال : طلبك ناقص دمغة
فكتمت غيظى و ذهبت لشرائها إذ انه كان يمكنه اخبارى بمسألة الدمغة فى المرة السابقة .. و لكتى تقدمت نحوه كابتا غيظى و لكنه اشار لى قائلا : خد دورك من اول و جديد يا بتاع الاعمال الحرة .. و الاحسن لك تفوت علينا بكره
فأدركت ان المسألة صار فيها نوع من العداء الشخصى المستتر بيننا .. فتركت المكان حتى لا اضيع وقتى و عدت فى الغد لاكون اول الطابور .. فلما القى نظرة على اوراقى مصمص شفتيه استخفافا و قالى لى : ازاى تبقى موظف سابق و تغلط الغلطة دى ؟
ـ غلطة ايه
ـ اوراقك ناقصة ختم النسر
ـ ازاى .. ما هو ختم النسر أهه ؟
ـ لا .. ده مش نسر و لا باين عليه حتى فرخة .. انا عاوز ختم نسر واضح و صريح مش نسر باهت ناتفين ريشه .. روح يا سيد و فوت علينا بكره و معاك النسر
فلما عدت فى اليوم التالى بنسر واضح و صريح فوق الاوراق طالعنى الموظف بنظرة هازئة و قال : امضة المدير بتاعك مش واضحة . لازم الاسم الثلاثى ينكتب تحت النسر .. صلح اوراقك و فوت علينا بكره يا سيد
فلما عدت بكره وجدت مكتبه خاليا .. و حدجنى زميله بنظرة متساءلة و قال :
انت الموظف اللى عاوز يستقيل و يشتغل اعمال حرة ؟
اجبته بلهفة : ايوه .. سيادتك هتخلص لى طلبى ؟
ـ لا .. اصل الاستاذ شلقانى موصينى من امبارح انه حياخد اجازة .. و انك لما تيجى ابلغك انه بيقولك فوت علينا بكره يا سيد .
و هكذا ايقنت ان الاستاذ شلقانى اعلنها عداء صريح تجاهى .. فذهبت بشكوى الى مديره فقال لى : انا اسف .. ما اقدرش احول اوراقك لموظف تانى .. الاستاذ شلقانى هو المسئول و تقدر تفوت عليه بكره !
و لكنى لم اتمكن من ان افوت بكره او بعده .. بعد ان صدمنى اتوبيس حطم ضلوعى كأنما تنبأ الشلقانى بما سيحدث لى فانفقت على علاجى كل ما ادخرته لعملى الحر حتى آخر جنيه ! فلما عدت بعد ثلاثة شهور و سألت عن الاستاذ شلقانى اخبرونى انه صار على المعاش منذ ايام .. فرفعت يدى شكرا لله و ايقنت ان مشكلتى قد حلت فعدت فى الغد لأفاجأ بالشلقانى يصعد السلم معى داخلا الادارة .. و ما ان شاهدنى حتى هرع نحوى قائلا : انت فين يا راجل .. ده انا كنت مستنيك اخلص لك طلبك .. و على العموم ما تزعلش منى .. اللى عملته معاك ده كان روتين الشغل .
فأجبته بأنى لا اكن له اى ضغينة و نسيت ما حدث فأخبرنى انه جاء لتسوية معاشه ايضا
و بحكم السن و المهنة تقدمنى الاستاذ شلقانى ليقدم اوراقه لزميله لتسوية معاشه .. فطالع زميله الورق و قال له فى لهجة ودودة : حالا يا استاذ شلقانى اخلص لك طلبك
و هنا دق الاستاذ شلقانى حافة المكتب فى عنف و صرخ هادرا فى زميله كوحش كاسر : انت ازاى يا افندى تتخطى اصول المهنة و التقاليد و العرف السائد ؟
فسأله زميله فى دهشة : تقاليد ايه و اصول ايه اللى اتخطيتها ؟
ـ انك تخلص لى طلبى فى ساعتها .. و متقولليش فوت علينا بكره
و قد كانت نتيجة ذلك الحوار مؤثرة حقا فى الموظف الجديد .. إذ اننى حتى هذه اللحظة و بعد ستة شهور من هذه الحادثة لم اتمكن من تسوية معاشى و لا الاستاذ شلقانى كذلك !!

بقلم مجدى صابر



اضغط هنا للبحث عن مواضيع همسة امل

توقيع همسة امل

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنتُ من الظالمين

يارب وفقني في القدرات

بناء على أوامر أبوية عليا ..
عذرًا ..
لا أقبل طلبات الصداقة من أولاد



التعديل الأخير تم بواسطة همسة امل ; 23-10-2009 الساعة 02:51 PM سبب آخر: تعديل العنوان
  #2  
قديم 23-10-2009, 03:31 PM
Talya Talya غير متواجد حالياً
عضو ماسى
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
الدولة: ---
النوع: أنثى
المشاركات: 1,664
نقاط التقييم : 480
افتراضي رد: فوت علينا بكره



شر البلية ما يُضحك حقا
لا اعلم ماذا يجب ان اقول
صحيح عالم مدري شلون دماغها تشتغل

تسلمي همسة أمل
ارجو لك يوما ممتعا


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 23-10-2009, 03:32 PM
الصورة الرمزية أميرة الماء
أميرة الماء أميرة الماء غير متواجد حالياً
عضو مميز
 
تاريخ التسجيل: Sep 2009
الدولة: مصر
النوع: أنثى
المشاركات: 234
نقاط التقييم : 89
افتراضي رد: فوت علينا بكره



معنديش رد أقوله غير



اضغط هنا للبحث عن مواضيع أميرة الماء

توقيع أميرة الماء

إعلم أني إن رأيتك لقتلتك ألف مرة على ما فعلته بي
و لكن....كيف اقتلك و أنت روحي؟
أيقتل المرء روحه؟
لقد انتهت المعركة....
و قد ربحت....
فتمتع بفوزك و اهنأ به
و أتركني لحالي....و لا تعد




رد مع اقتباس
  #4  
قديم 23-10-2009, 03:42 PM
الصورة الرمزية همسة امل
همسة امل همسة امل غير متواجد حالياً
كاتبة

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

التميز البرونزى  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: مصرية مغتربة في الرياض
النوع: أنثى
المشاركات: 2,910
نقاط التقييم : 2962
افتراضي رد: فوت علينا بكره



اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناجي [ مشاهدة المشاركة ]
مش عارف أعلق على أي حتة فيهم ؟
روتين العمل المزعح وتلاعب الموظفين ببني البشر بالطريقة المزعجة دي ؟
أو الطرافة الممتعة الواضحة في ختام القصة ؟
أضحك الله سنك أختي الفاضلة كما أضحكتينا،
بارك الله فيك

عندنا فى مصر
لا يمكن تخلص شئ حكومى فى يوم
اعتقد الموظفين بيعتبروا دا عار

يسعدنى ان كنت السبب فى ضحكك اخى
شكرا لمرورك العطر
جزاك الله كل خير

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Talya [ مشاهدة المشاركة ]
شر البلية ما يُضحك حقا
لا اعلم ماذا يجب ان اقول
صحيح عالم مدري شلون دماغها تشتغل

تسلمي همسة أمل
ارجو لك يوما ممتعا


الله يسلمك حبيبتى
و اتمنى لك نفس الامنية
شكرا لمرورك



اضغط هنا للبحث عن مواضيع همسة امل

توقيع همسة امل

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنتُ من الظالمين

يارب وفقني في القدرات

بناء على أوامر أبوية عليا ..
عذرًا ..
لا أقبل طلبات الصداقة من أولاد


رد مع اقتباس
  #5  
قديم 23-10-2009, 03:43 PM
الصورة الرمزية memyyyy
memyyyy memyyyy غير متواجد حالياً
كاتب

الكاتب المميز  


/ قيمة النقطة: 10

وسام التكريم  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Jun 2009
الدولة: مصر المحروسة و بالتحديد المنصورة
النوع: ذكر
المشاركات: 4,377
نقاط التقييم : 1302
افتراضي رد: فوت علينا بكره



ههههههههههههه
جميلة جدا و للأسف حصلت معايا شوية من ده
و هو ده اللي بيضحكني
متخيل نفسي مكان الراجل ده

شكرا على القصة الجميلة
و لو إنها جت متأخرة كتير

يا رب تنزلي القصص بإستمرار
على الأقل كل يومين أو تلاتة


رد مع اقتباس
  #6  
قديم 23-10-2009, 03:44 PM
الصورة الرمزية همسة امل
همسة امل همسة امل غير متواجد حالياً
كاتبة

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

التميز البرونزى  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: مصرية مغتربة في الرياض
النوع: أنثى
المشاركات: 2,910
نقاط التقييم : 2962
افتراضي رد: فوت علينا بكره



اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أميرة الماء [ مشاهدة المشاركة ]
معنديش رد أقوله غير


كده عجبتك
صح يا عسل
اشكرك لمرورك



اضغط هنا للبحث عن مواضيع همسة امل

توقيع همسة امل

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنتُ من الظالمين

يارب وفقني في القدرات

بناء على أوامر أبوية عليا ..
عذرًا ..
لا أقبل طلبات الصداقة من أولاد


رد مع اقتباس
  #7  
قديم 23-10-2009, 03:47 PM
الصورة الرمزية همسة امل
همسة امل همسة امل غير متواجد حالياً
كاتبة

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

التميز البرونزى  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: مصرية مغتربة في الرياض
النوع: أنثى
المشاركات: 2,910
نقاط التقييم : 2962
افتراضي رد: فوت علينا بكره



اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memyyyy [ مشاهدة المشاركة ]
ههههههههههههه
جميلة جدا و للأسف حصلت معايا شوية من ده
و هو ده اللي بيضحكني
متخيل نفسي مكان الراجل ده

شكرا على القصة الجميلة
و لو إنها جت متأخرة كتير

يا رب تنزلي القصص بإستمرار
على الأقل كل يومين أو تلاتة


العفو يا اخى محمد
مش جت متأخرة و لا حاجة
فعلا الروتين الحكومى رهيب
مفيش حاجة بتخلص بدرى ابدا
ياااااااااااه كل يومين تلاتة مش هقدر
بس كل ما اقدر بإذن الله هنزل قصص ساخرة تانى
شكرا لمرورك



اضغط هنا للبحث عن مواضيع همسة امل

توقيع همسة امل

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنتُ من الظالمين

يارب وفقني في القدرات

بناء على أوامر أبوية عليا ..
عذرًا ..
لا أقبل طلبات الصداقة من أولاد


رد مع اقتباس
  #8  
قديم 23-10-2009, 04:46 PM
الصورة الرمزية ســـارة
ســـارة ســـارة غير متواجد حالياً
عضو ماسى

وسام الإبداع  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الدولة: مصر
النوع: أنثى
المشاركات: 1,096
نقاط التقييم : 454
افتراضي رد: فوت علينا بكره



يبقى انت أكيد ..أكييييييييييد في مصر
و لو كنا بنحبا .. لازم ندوق ذلها



اضغط هنا للبحث عن مواضيع ســـارة

توقيع ســـارة

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت أظنها لا تفرج


















شكرا لأختي الغالية
nour_flower
على شرحها طريقة رفع الصور





رد مع اقتباس
  #9  
قديم 23-10-2009, 07:31 PM
الصورة الرمزية همسة امل
همسة امل همسة امل غير متواجد حالياً
كاتبة

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

التميز البرونزى  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Aug 2009
الدولة: مصرية مغتربة في الرياض
النوع: أنثى
المشاركات: 2,910
نقاط التقييم : 2962
افتراضي رد: فوت علينا بكره



ههههههههههههههه
العيب مش فى مصر حبيبتى
العيب فى روتين الموظفين الحكوميين و تعنتهم
ميرسى لمرورك الجميل



اضغط هنا للبحث عن مواضيع همسة امل

توقيع همسة امل

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنتُ من الظالمين

يارب وفقني في القدرات

بناء على أوامر أبوية عليا ..
عذرًا ..
لا أقبل طلبات الصداقة من أولاد


رد مع اقتباس
  #10  
قديم 23-10-2009, 11:47 PM
الصورة الرمزية maged dida
maged dida maged dida غير متواجد حالياً
محترف المنتدى الهندسي

الموضوع المميز  


/ قيمة النقطة: 10

المشرف المميز  


/ قيمة النقطة: 10

وسام التكريم  


/ قيمة النقطة: 10
 
تاريخ التسجيل: Jul 2009
الدولة: هناك
النوع: ذكر
المشاركات: 2,373
نقاط التقييم : 1011
افتراضي رد: فوت علينا بكره



اللي اقدر اقوله ابتسم انت في مصر



اضغط هنا للبحث عن مواضيع maged dida

توقيع maged dida




رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
دعوة للنقاش : هل تكره مصر ؟ المحترف كلام في السياسة 87 16-06-2010 01:08 AM
توقع نتيجه ماتش بكره بسرعه فرجينيا المنتدى الرياضى 3 13-11-2009 10:25 PM
بكره احلى من النهاردة د. نبيل فاروق عاشق المنتدى د. نبيل فاروق 9 04-08-2009 08:05 AM
بكره احلى من النهاردة 2 عاشق المنتدى د. نبيل فاروق 7 04-08-2009 08:05 AM


الساعة الآن 09:19 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir